Red Bull en Ford geven update over gloednieuwe motor voor 2026

04-08-2024

In 2026 staat Red Bull voor het eerst met een eigen motor op de grid en ook Ford helpt het team met de ontwikkeling. Maar hoe staat het ervoor? De beide partijen geven een update.

Het is een van de veelbesproken projecten in de Formule 1: Red Bull Powertrains. Het team uit Milton Keynes werkt tot en met 2025 samen met Honda, maar bouwt een eigen motor voor de ingrijpende reglementswijzigingen in 2026. Ford helpt met de ontwikkeling van de hagelnieuwe motor, waar wel wat twijfels over bestaan. Er ontstonden geruchten dat de Red Bull-motor niet goed zou presteren op de testbank. Christian Horner en Ford stellen tegenover Motorsport echter dat alles volgens plan verloopt.

"We halen tot dusver onze eigen doelstellingen en mijlpalen, maar voor iedereen geldt dat we geen idee hebben waar de rest staat", aldus Ford.

Het project zorgt wel voor wat logistieke uitdagingen, vertelt Horner. "We nemen ons lot nu volledig in eigen hand. Naast Ferrari zijn we het enige team in de Formule 1 dat de motor- en chassisafdeling richting 2026 op dezelfde locatie heeft. Zelfs Mercedes heeft twee verschillende vestigingen. Het lijkt misschien een onmogelijke opgave, maar we denken dat het op de lange termijn voordelen oplevert."

Kennis

Maar hoe kwam Ford eigenlijk bij Red Bull uit? Mark Rushbrook, de topman van Ford, geeft uitleg. "Toen duidelijk werd dat het met Porsche niet zou werken voor Red Bull, heb ik letterlijk het e-mailadres van Christian Horner ontvangen, hem een mail gestuurd en gevraagd 'hey, wil je misschien met ons praten?' Nu zeggen wij niet 'zo en zo moet je het doen'. Nee, Red Bull is al jarenlang onderdeel van de Formule 1, dus wij vragen vooral wat zij nodig hebben om succesvol te zijn."

Ford draagt wel meer bij dan initieel afgesproken. "Op basis van onze eerste gesprekken zouden we alleen bijdragen aan de elektrische onderdelen van de 2026-motor, maar inmiddels doen we dat ook met de turbo en met testapparatuur voor de verbrandingsmotoren, puur omdat Ford daar toch al kennis of hardware voor in huis had."

Het motto van de beide partijen? "Ons motto moet zijn: underpromise and overdeliver."


Volg RN365 op Instagram en Facebook voor het laatste nieuws 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.

De essentiële cookies zijn essentieel voor de veilige en correcte werking van onze website en het registratieproces.
Functionele cookies onthouden jouw voorkeuren voor onze website en maken het mogelijk deze aan te passen.
Prestatiecookies controleren de prestaties van onze website.

RN365 toestemming geven tot je mailadress